M E S T O P E Z I N O K
N A R I A D E N I E
č.6/99
o nájmoch mestských bytov
Úplné znenie nariadenia č.9/92 so
zmenami a doplnkami vykonanými nariadením č.13/94 (vydané v úplnom znení pod
č.15/94), nariadeniami č.7/95, 3/96 a 11/96
Mestské zastupiteľstvo v Pezinku podľa
ust. § 6 ods.1 Zák. č.369/1990 Zb. v znení jeho zmien a doplnkov a ust. § 4 ods. 3
písm. a) cit. zákona, sa uznieslo dňa 21.05.1999 na tomto nariadení:
§ 1
Účel úpravy
Toto nariadenie sa vydáva s cieľom
upraviť kritériá naliehavosti bytovej potreby, pôsobnosť orgánov mesta v bytových
veciach a postup pri uzatváraní nájomných zmlúv o nájmoch bytov.
§2
Predmet úpravy
- Nariadenie sa vzťahuje na byty v majetku mesta všeobecne, ako aj na byty, ktoré
mesto postaví zo svojho rozpočtu, alebo z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja
bývania po 1. júni 1998 a na ktoré sa vzťahujú ustanovenia zák. č.182/1993 Z.z.
o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení zák. č
.158/1998 Z.z.
- Nariadenie sa nevzťahuje na služobné byty, pri ktorých postup v bytových veciach
stanovuje organizácia, na prácu v ktorej je nájom služobného bytu viazaný (§ 1
zák. č.189/1992 Zb. o úprave niektorých pomerov súvisiacich s nájmom bytov
a s nebytovými náhradami – ďalej len “zákon”).
- Nariadenie sa nevzťahuje na byty osobitného určenia (§ 2 zákona). O uzavretí
nájomnej zmluvy rozhoduje primátor z okruhu osôb, pre ktoré je byt určený
a s ohľadom na obdobné použitie ostatných uprednostnen
í (§ 3).
- V dôsledku zrušenia § 31 zák.č.182/1993 Z.z. jeho novelou zák.č.158/1998 Z.z.,
zanikla pre Mesto možnosť ponechať si vo vlastníctve podiel bytov na zabezpečenie
bývania pre sociálne slabšie vrstvy svojich obyvateľov. Mesto má v tomto ohľade
k dispozícii iba byty slúžiace na dočasné riešenie bytovej potreby určitej
kategórie uchádzačov v zmysle ustan. § 8a Všeobecne záväzného nariadenia č. 3/99
o postupe pri prevodoch vlastníctva mestských bytov a nebytových priestorov.
Súčasne sa ruší aj soc
iálny poradovník na byty.
§ 3
Kritériá naliehavosti bytovej potreby
- Sociálne (sociálne uprednostnenie)
- Objektívna nemožnosť inak riešiť bytový problém (s rozlíšením dôvodov
ekonomických a iných),
- nevyhovujúce podmienky bývania (všeobecne – hygienické,
technické, spočívajúce v stave bytu, v sociálnych vzťahoch a pod.),
- sociálna neprispôsobivosť,
-
- náhla tieseň (živelné
pohromy, vis maior a pod.).
- Dôležité potreby mesta (uprednostnenie potrieb mesta)
- Zabezpečenie bytových náhrad,
- bytové potreby tých, ktorí vykonávajú práce alebo služby nevyhnutné pre mesto,
- ak uchádzač o nájom bytu po predchádzajúcej dohode a na vlastné náklady vykoná
v byte alebo inom priestore také úpravy, ktorými sa byt alebo iný priestor stane
spôsobilým na bývanie,
- iné dôležité potreby, ktoré sú svojim významom na úrovni prípadov vymenovaných
v predchádzajúcich odsekoch.
- Uprednostnenie z morálnych dôvodov
- Poskytovanie osobnej starostlivosti zosnulému nájomcovi v čase jeho nemoci,
doopatrovanie
v starobe alebo pomoc v inej podobnej situácii,
- ak ide o blízku osobu zosnulého nájomcu (§ 116 Obč.zák.) žijúcu s ním
v čase jeho smrti v spoločnej domácnosti, pričom chýba naplnenie podmienky prechodu
nájmu v stupni príbuzenstva,
- ak ide o osoby, ktoré sa starali o spoločnú
domácnosť zosnulého nájomcu, alebo boli na neho odkázaní výživou, pričom chýba
splnenie podmienky prechodu nájmu v dobe pobytu v spoločnej domácnosti,
- v iných morálne odôvodnených prípadoch, ktoré sa svojim významom rovnajú prípadom v ust. písm. a) až c) tohto odseku.
- Uplatnenie morálnej preferencie podľa predchádzajúceho odseku je prípustné len
v prípade naliehavej bytovej potreby občana zapísaného do zoznamu uchádzačov.
- Iné uprednostnenia sa uplatnia na podrobnejšie hodnotenie
prípadov uprednostnených podľa ods. 1 až 3, alebo prípadov bez predchádzajúceho
uprednostnenia za účelom odstupňovania ich naliehavosti:
- Z prípadov ods.1 písm a) a b) sa uprednostňujú občania mesta,
- vo všetkých prípadoch sa uprednostňujú občania
uchádzajúci sa o nájom na určitú dobu v súvislosti so samostatným riešením
bytových potrieb (na čas rekonštrukcie, výstavby a pod.).
§ 4
Druhy bytov a určenie v konkrétnom
prípade
- Rozlišujú sa:
- Nízkoštandardné byty s minimalizáciou vybavenia,
- nízkoštandardné byty,
- štandardné byty.
- Nízkoštandardné byty s minimalizáciou vybavenia sú určené pre sociálne
neprispôsobivých občanov. Ide o byty, ktoré majú minimalizované priestory,
minimalizované dodávky energií a základné hygienické vybavenie spravidla spoločné
pre viacerých nájomcov.
- Nízkoštandardné byty sú byty určené pre sociálne naliehavé prípady, ktoré nie
je možné (z ekonomických dôvodov na strane uchádzača alebo z iných vážnych
dôvodov) vybaviť nájmom štandardného bytu. Ide o byty s nižšou ako bežnou
úrovňou kvality bývania – napr. s menšou výmerou obytnej plochy, s neúplným
vybavením alebo byty nižšej kategórie.
- Štandardné byty sú určené pre vybavenie ostatných prípadov.
§ 5
Pôsobnosť
- Orgánmi kompetentnými v bytových veciach sú:
- Primátor mesta,
- Mestská rada,
- sociálna a zdravotná komisia Mestského zastupiteľstva,
- referát bytov Mestského úradu.
- Primátor
- uzatvára podľa týchto pravidiel nájomné zmluvy,
- predkladá Mestskej rade na prerokovanie prípady
uprednostnené potrebami mesta a prípady nájmov v bytoch osobitného určenia (viď §
3 ods.2 a § 2 ods.3),
- rozhoduje po porade v kolégiu vedúcich orgánov mesta a Mestského úradu
v prípadoch rovnocenného alebo sporného uprednostnenia
a určuje postup v iných sporných alebo neupravených prípadoch. Pritom dbá na
rešpektovanie oprávnených záujmov mesta i jeho občanov.
- Mestská rada
- rozhoduje s prihliadnutím na stanovisko sociálnej a zdravotnej komisie Mestského zastupiteľstva o určení sociálneho uprednostnenia (§ 3
ods.1),
- prerokúva na základe podnetu primátora prípady uprednostnené potrebami mesta (§ 3
ods.2),
- rozhoduje na základe návrhu referátu sociálneho zabezpečenia Mestského úradu
o uplatnení upr
ednostnenia z morálnych dôvodov.
- Sociálna a zdravotná komisia Mestského zastupiteľstva
- prerokúva po preskúmaní referátom sociálneho zabezpečenia Mestského úradu
prípady doporučované na sociálne uprednostnenie a zaujíma k nim svoje stanovisko.
- Referát sociálneho zabezpečenia Mestského úradu
- vedie evidenciu uchádzačov o uzavretie zmluvy o nájme bytu,
- preskúmava prítomnosť dôvodov pre sociálne uprednostnenie (§ 3 ods.1) a navrhuje
najnaliehavejšie prípady na riešenie v najbližšom období s doporučením ich
poradia,
- predkladá svoje návrhy na sociálne uprednostnenie k prerokovaniu v sociálnej
a zdravotnej komisii Mestského zastupiteľstva,
- predkladá Mestskej rade návrhy na uplatnenie uprednostnenia z morálnych dôvodov (§
3 ods.3) a návrhy na sociálne uprednostnenie (§ 3 ods.1),
- uplatňuje v procese uzatvorenia nájomnej zmluvy stanovené uprednostnenia.
§ 6
Postup uzatvárania nájomných zmlúv o bytoch
- Správca bytov podáva bezodkladnú informáciu bytovému referátu Mestského úradu
o tom, že je k dispozícii byt na uzavretie nájomnej
zmluvy.
- Referát sociálneho zabezpečenia Mestského úradu – uplatňujúc uprednostnenia
vyplývajúce z prerokovania v Mestskej rade – navrhne nájomcu a po prejednaní
návrhu s primátorom oznámi do 15. dní správcovi bytov, kto bude nájomcom.
- Návrh nájomnej zmluvy potvrdenej nájomcom predkladá správca (spolu s evidenčným
listom pre výpočet nájomného) prostredníctvom referátu sociálneho zabezpečenia
Mestského úradu, na podpis primátorovi.
- Potvrdená nájomná zmluva sa v jednom exemplári
ponecháva na referáte sociálneho zabezpečenia Mestského úradu, ostatné sa vracajú
správcovi, ktorý odovzdá jeden exemplár nájomcovi. Správca potom zabezpečí, aby
bol predmet nájmu bez zbytočného odkladu odovzdaný písomným protokolom
nájomcovi.
Ustanovenia o ochrane proti zneužívaniu
práv k mestským bytom
§ 6a
Pojem zneužívania práv
Zneužívaním práv sa na účely tohto
nariadenia rozumie obmedzovanie mesta v jeho nakladaní s bytmi vo svojom vlastníctve
bez právneho dôvodu, tzn . najmä ak:
- je dané vykonateľné súdne rozhodnutie o vyprataní bytu s povinnosťou
zabezpečiť bytovú náhradu, pričom bytová náhrada bola riadne zabezpečená
a bývalý nájomca neposkytuje povinnú súčinnosť podľa § 6b,
- je dané vykonateľné súdne rozhodnutie o vyprataní bytu bez bytovej náhrady
a bývalý nájomca neposkytuje súčinnosť podľa § 6b,
- je splnená časť zákonných podmienok pre prechod nájmu (tzn. smrť nájomcu alebo
jeho trvalé opustenie spoločnej domácnosti), pričom však v domácnosti niet osoby,
na ktorú by prešiel nájom podľa ust. § 706 Obč. zák. a osoba, ktorá obmedzuje
nakladanie mesta s týmto bytom nepreukázala právny dôvod užívania bytu, ani
neuplatnila napriek výzve svoje sporné práva v určenej lehote na súde.
§ 6b
Povinná súčinnosť
- Osoba, ktorá spôsobom uvedeným v ust. § 6a obmedzuje
mesto, aby mohlo nakladať s bytom vo svojom vlastníctve, je povinná poskytnúť mestu
povinnú súčinnosť na odstránenie tohto nežiaduceho stavu. Najmä je povinná
s mestom dohodnúť
- termín premiestnenia vecí z predmetného bytu,
- miesto, na ktoré sa majú premiestniť veci z predmetného bytu,
- prípadné čiastočné alebo úplné znášanie nákladov premiestnenia vecí mestom.
- Ak sa napriek písomnej výzve nesplní povinná súčinnosť podľa predchádzajúceho
odseku, primátor určí náležitosti tejto súčinnosti rozhodnutím v správnom
konaní.
§ 7
Záverečné ustanovenia
- V podrobnostiach pri uplatnení tohto nariadenia a v sporných prípadoch rozhoduje
primátor mesta Pezinok.
- Nariadenie Mesta Pezinok č. 9/92 nadobudlo účinnosť dňom 23.07.1992, nariadenie č.
13/94 nadobudlo účinnosť dňom 13.10.1994, nariadenie č. 7/95 nadobudlo účinnosť
dňom 21.07.1995, nariadenie č. 3/96 nadobudlo účinnosť dňom 26.04.1996, nariadenie
č. 11/96 nadobudlo účinnosť
dňom 01.08.1996.
- Toto nariadenie nadobúda účinnosť 15. dňom od jeho vyvesenia na úradnej tabuli
Mesta.
- Po vyvesení na úradnej tabuli po dobu 15. dní, bude nariadenie prístupné na
Mestskom úrade v Pezinku.
ing. Ivan P e s s e l
p r i m á t o r
Dôvodová správa k VZN č .
6/99
Všeobecne záväzné nariadenie Mesta
upravujúce prenajímanie mestských bytov má za cieľ stanoviť kritériá naliehavosti
bytovej potreby, pôsobnosť orgánov Mesta v bytových veciach a postup pri
uzatváraní nájomných zmlúv o nájmoch bytov vo vlastníctve mesta Pezinok.
Predmetom úpravy je zmena ust. § 2
doteraz platného Nariadenia č.11/96 mesta Pezinok, o nájmoch mestských bytov, ktoré
je účinné od 1. augusta 1996.
Potreba takejto úpravy je daná
skutočnosťou, že Mesto popri jestvujúcom vlastníctve bytového majetku, stane sa
vlastníkom aj ďalších bytov, vybudovaných po 1. júni 1998 zo svojho rozpočtu alebo
z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania, na ktoré sa vzťahuje právny režim
odlišný od režimu platného pre byty, ktoré Mesto vlastnilo už pred 1 . júnom 1998 (viď zák.č.182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov
a nebytových priestorov v znení zák. č.158/1998 Z.z., § 29a, ods.3).
Návrh na uznesenie Mestského
zastupiteľstva:
Uznesenie MsZ č.1-../99 zo dňa
21.05.1999
Mestské zastupiteľstvo v Pezinku
s c h v a ľ u j e
Nariadenie č. 6 / 99 o nájmoch
mestských bytov
ktoré mesto vydáva podľa ust. § 6
ods.1 a ust. § 4 ods.3 písm.a) Zákona SNR č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení,
v znení jeho zmien a doplnkov. |