Na júnovom rokovaní Mestského zastupiteľstva v Pezinku sa poslanci budú zaoberať návrhom, ktorý by od 1. septembra 2025 zjednotil všetkých šesť verejných materských škôl do jednej právnickej osoby s názvom „Spojená materská škola, Pezinok“. Tento krok má priniesť viac kvality, efektívnosti aj flexibility, no zároveň zachovať známe prostredie a jedinečný charakter každej škôlky.
V praxi to znamená, že deti ostanú v tých istých triedach, s rovnakými učiteľkami, no v pozadí bude fungovať jeden spoločný rozpočet, jednotné účtovníctvo, verejné obstarávanie, personalistika aj správa budov.
Spojenie materských škôl do jedného subjektu má umožniť nielen zjednodušenie riadenia, ale aj zavedenie kvalitnejších podporných služieb, na ktoré menšie škôlky dnes nemajú dostatočné rozpočtové kapacity.
„Našou snahou je zabezpečiť, aby materské školy v Pezinku zostali kvalitné, dostupné a stabilné aj do budúcnosti. Spojením škôlok vytvoríme silnejší, odborne aj ekonomicky odolnejší systém, ktorý umožní lepšie reagovať na potreby detí, rodičov aj zamestnancov. Zachovávame to, čo je každému blízke – prostredie, učiteľky, komunitu – a zároveň pridávame nové možnosti, ktoré menšie škôlky samostatne nemajú,“ uviedla Kvetoslava Štrbová - zástupkyňa primátora a koordinátorka návrhu.
Návrh reaguje na dlhodobo klesajúci počet detí v predškolskom veku. Zatiaľ čo v školskom roku 2023/24 navštevovalo mestské škôlky 820 detí, podľa prognózy to v roku 2026/27 bude približne 500 detí. Mesto musí každoročne dofinancovať rozpočet škôlok približne o stovky tisíc eur.
Aj po zlúčení si každá materská škola zachová vlastný školský vzdelávací program, zameranie, tradície aj komunitný charakter. V každej budove bude pôsobiť zástupkyňa riaditeľky, ktorá bude kontaktnou osobou pre rodičov i zamestnancov. Pribudne možnosť lepšie koordinovať zápisy, reagovať na výpadky personálu a vytvoriť školský podporný tím – psychológa, špeciálneho pedagóga a iných odborných zamestnancov.
5 hlavných prínosov návrhu
- Zachovanie známeho prostredia – deti zostávajú v rovnakých škôlkach so svojimi učiteľkami.
- Vyššia kvalita – vznik školského podporného tímu a jednotné pedagogické vedenie.
- Úspora nákladov – menej duplicít, efektívnejšie obstarávanie, úspory v administratíve.
- Flexibilita – jednoduchšie otváranie a zatváranie tried podľa reálnej potreby.
- Lepšia koordinácia a transparentnosť – spoločný rozpočet, zjednotený manažment.
Veľký benefit je uvoľnenie nevyužitých priestorov, objektov, pavilónov, ktoré po úprave môžu slúžiť ako zariadenia pre deti, mládež a seniorov (napr. detské jasle, denné centrum pre seniorov, denný stacionár pre seniorov, MŠ pre deti s autizmom, resp. pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami).