V termíne od 2. do 6. júna 2025 sa dvadsať päť žiakov a študentov pezinských škôl vydalo na poznávací vzdelávací zájazd do Rakúska k partnerom mesta Pezinok v projekte CoDeMoRe - Prírodný park Rosalia-Kogelberg.
Cieľom projektu CoDe MoRe je cezhraničná výmena skúseností, spojenie najúčinnejších prvkov z rôznych koncepcií a vypracovanie spoločného strategického plánu. Dôležitým bodom je vytvorenie stálych zariadení na environmentálnu výchovu, usmerňovanie návštevníkov a poskytovanie informácií o životnom prostredí, napríklad rozšírenie návštevníckych centier o interaktívne prvky a podobnú infraštruktúru.
Zástupcovia spomedzi žiactva a študenstva 6. ročníkov základných škôl a osemročného gymnázia, ale tiež aktívni mladí ľudia z organizácií, ktoré na území mesta pracujú s mládežou, absolvovali u partnerov v Prírodnom parku Rosalia-Kogelberg bohatý program zameraný na vzdelávanie v oblasti biodiverzity a environmentálnej výchovy. Od poznávania vôd, ktoré parkom pretekajú a rozmanitého života v nich, cez interaktívny zážitok so včelárom priamo pri včelích úľoch, návštevu lesov v okolí v sprievode lesnej pedagogičky, či ovocného sadu partnera, v ktorom budujú niektoré zo základných aktivít celého projektu, až po lokálnu záhradu a spoznávanie biodiverzity v nej spolu s jej úžitkovou hodnotou. Zájazd končil návštevou zámku Forchtenstein a centra plazov.
Výroky účastníčok a účastníkov pobytu:
„Dnes ma inšpirovalo jazero. Jazero znesie všetko a odzrkadľuje sa v ňom osobnosť a vzťah k prírode.“
„Boli sme u včelára. Dozvedeli sme sa množstvo zaujímavostí o včelách. Vyrobili sme si sviečky a dostali sme medík - je výborný!“
„Príroda ma inšpiruje v mojej životnej ceste. Pomáha mi krajšie vnímať svet... Teším sa na zajtrajšok!“
„Inšpiroval ma výrik lesný – symbol prírodného parku Rosalia-Kogelberg. Veľmi sa mi páčil. Žije a loví v noci medzi 22.30 a 3.00 hod, kedy sa ho darí aj natočiť, ako loví potravu. Počuli sme aj aké zvuky vydáva. Živí sa hmyzom a len zriedkavo malými myšami.“
„Veľmi sa mi páčilo v teráriu. Ako tam boli plazy a mohol som si podržať krajtu kráľovskú. Bolo tam veľa plazov ako krokodíl, varany, agamy, pytóny, ale aj škorpióny či pavúky.“
„Páčilo sa mi veľmi a neuveriteľne chovanie mnohonôžiek. Zaujali ma aj šváby a svetielkujúce mnohonôžky.“
„Znova by som si zopakovala, ako sme mohli zrealizovať náš vlastný nápad na zásah do krajiny pri potoku.“
„Mňa dnes inšpiroval prírodný bazén na kúpanie. Páčilo sa mi učenie o biodiverzite, aktivity, skúsení ľudia, učenie o hmyze, ovocí a prechádzka ku kopcom s dierami, kde žije včelárik.“
„Ak by som mala naučiť iných niečo z dnešného dňa, tak to, ako si postaviť domček z dreva alebo to, ktoré rastliny sú jedlé.“
„Dnes ma inšpirovala práca s mikroskopom. Pripomenulo mi to, že by som mala ten svoj viacej používať.“
„Dnešný deň sa mi páčil. Naučil som sa veľa o rakúskej prírode. Zistil som veľa o vodných živočíchoch a voľne žijúcich zvieratách v tejto krásnej krajine.“
„Veľmi sa mi páčila sprievodkyňa v lese. Prírodu a lesy považuje za náboženstvo, verí v to a aj sa tým riadi.“
„Dnes ma inšpirovalo pozorovanie včelárikov. Dopočula som sa, že ich počet sa veľmi znížil, a preto by sme mohli urobiť niečo pre naše vtáctvo aj u nás v Pezinku. Či už búdky alebo kľudné miesta so zákazom poľovať. Vtáky sú pre nás dôležité.“
Účastníci pobytu budú zapojení aj do ďalších aktivít projektu - napríklad v roku 2026, kedy v nadväznosti na tento vzdelávací pobyt, navštívia mesto Pezinok ako hlavného partnera deti z Rakúska. Rovnako ako mali naši účastníci možnosť vidieť dopady projektu priamo v praxi v Prírodnom parku Rosalia-Kogelberg, budú mať príležitosť vidieť zástupcovia rakúskeho partnera dopady projektu CoDeMore v meste Pezinok.
Projekt CoDe MoRe je financovaný z programu Interreg Slovensko – Rakúsko, v rámci priority zelenšieho pohraničia a špecifického cieľa posilniť ochranu a zachovanie prírody, biodiverzity a zelenej infraštruktúry, a to aj v mestských oblastiach, a zníženie všetkých foriem znečistenia. Viac informácií o medzinárodnom projekte nájdete na stránke https://codemore.pezinok.sk/